Ombordansvarlig igjen fullverdig sikkerhetsbarriere fra 16. juni.

Delta Jernbane har lenge jobbet med å styrke sikkerheten på såkalte «K-stasjoner». Den ble etter vårt syn kraftig svekket under forrige revidering av trafikkreglene for Jernbane (TJN) sommeren 2019, da togets ombordansvarlige ikke lengre skulle være en sikkerhetsbarriere på «K-stasjoner». Senere fulgte flere uheldige episoder, som kunne knyttes til disse endringene.
På grunn av ovennevnte bragte vi i Delta Jernbane saken inn for Jernbanetilsynet, som støttet våre argumenter. Ombordansvarlig er en viktig barriere på K-stasjoner. Dermed påla de Bane NOR å endre trafikkreglene på dette punktet. De nye reglene implementeres fra 16. juni og fra Bane NORs egen beskrivelse av regelendringene, sakser vi følgende:
5.8 Signal for kjøring av tog videre på en stasjon eller ut fra en stasjon 4. På betjent stasjon der ombordansvarlig ikke kan kontrollere at toget har fått kjørsignal i utkjørhovedsignal, indre hovedsignal, repetersignal eller togsporsignal, skal togekspeditøren i tillegg vise signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse» til ombordansvarlig i persontog. Disse stasjonene er listet i strekningsbeskrivelsen. Begrunnelse: Nytt krav i punkt 6.8. Betjente stasjoner der det ikke er mulig for ombordansvarlig å kontrollere hovedsignal, repetersignal eller togsporsignal og derfor må få signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse» vil bli listet i strekningsbeskrivelsen før reglene trer i kraft.
6.8 Kjøring videre på, ut fra eller passering av fjernstyrt eller betjent stasjon
- På stasjon på strekning med fjernstyring skal ombordansvarlig i persontog kontrollere at
toget har fått kjørsignal før signal 5A eller 5B «Avgang» gis. - På betjent stasjon skal ombordansvarlig i persontog kontrollere at toget har fått kjørsignal,
eventuelt signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse», før signal 5A eller 5B «Avgang» gis. Jamfør
punkt 5.8.
Begrunnelse: Regelendringen har bakgrunn i Statens jernbanetilsyns dokumenttilsyn om
utarbeidelsen av TJN 2019. Tilsynet har informert om at ombordansvarlig er en viktig
tilleggsbarriere i forhold til utilsiktet start uten kjørsignal/kjøretillatelse også på en betjent
stasjon.
Regelendringen medfører at det blir mer ensartet krav uavhengig av driftsformen «strekning
med togmelding» eller «strekning med fjernstyring» noe som kan styrke denne
tilleggsbarrieren. Det er imidlertid fortsatt jernbaneforetaket som har ansvar for at tog ikke
starter uten tillatelse. Jamfør også TSI-OPE 4.2.2.4.2.
Disse endringene har vært på høring ute blant togselskapene, jernbaneforetakene og personalorganisasjonene – og iverksettes altså nå, fra onsdag 16. juni.
Dette viser at det nytter å kjempe for det man har tro på og det som er riktig. Med saklige og gode argumenter har vi nådd frem. God, trafikksikker sommer ønskes alle!