Delta Jernbane har lenge vært sterkt uenige i sommerens endringer knyttet til Ombordansvarliges rolle i togframføringen. Endringer som vi mener svekker sikkerheten på jernbanenettet. Etter 16. juni, ble togets konduktør og «Ombordansvarlig» fratatt sin rolle som ekstra barriere under togframføringen på såkalte «K-stasjoner», stasjoner betjent med togekspeditør. Vi protesterte overfor Bane NOR allerede i november i fjor, på disse endringene. I høst har tog kjørt fra «K-stasjon» uten at kjøretillatelse er mottatt fra togekspeditør. Dette ville sannsynligvis ikke skjedd hvis regelverket ikke var endret 16. juni i år.
Med bakgrunn i ovennevnte, har Delta Jernbane kontakt Bane NOR, operatør og Statens Jernbanetilsyn med et klart krav om at Ombordansvarlig igjen blir involvert i togframføringen på «K-stasjoner», som en ekstra barriere mot sikkerhetskritiske feil (enkeltfeilprinsippet). Det burde etter vårt syn være unødvendig å gamble med sikkerheten på norske jernbaner.
Som en følge av dette ønsker nå Statens Jernbanetilsyn å foreta dokumenttilsyn hos Bane NOR og har gitt Bane NOR pålegg om innsendelse av følgende dokumentasjon:
- Beskrivelse eller dokumentasjon om prosessen ved utarbeidelse av TJN
- Risikoanalysen for avgangsprosedyre for persontog
- Hvordan trafikkreglene er vurdert opp mot beredskapsanalyser, herunder om det er gjort endringer.
- Hvilken prosedyre som gjelder vedrørende TJN 1.1 punkt 5 om at Bane NOR kan i det enkelte tilfelle gjøre unntak.
- Vurdering om eventuelle endringer faller inn under lisensforskriften § 25 annet ledd, vurderinger for hvordan enkeltfeilprinsippet er ivaretatt ved endringer i regelverket.
Delta Jernbane forventer at sommerens endringer i togframføringsforskriften og ERTMS-togframføringsforskriften på dette punktet reverseres før det får alvorlige konsekvenser.