Delta Jernbane

  • Hjem
  • Bli medlem!
  • Om Delta Jernbane
    • Styret
    • Tillitsvalgte
  • Kontakt oss
    • Personvernerklæring
  • Vedtekter
You are here: Home / Bane NOR / Skatt på personalbilletter

Skatt på personalbilletter

31. desember 2020 By Ove Carstensen

Mange spørsmål, men få svar om skattlegging av personalbilletter på jernbane

Skatt på personalbilletter, åpent brev til Finansdepartementet, 31/12 – 20

Fra og med 1. januar 2021 vil fritidsreiser med tog være skattepliktig. I den forbindelse reiser det seg noen spørsmål som våre arbeidsgivere innen jernbanesektoren ikke har klart å svare på. Derfor vil Delta Jernbane har svar fra Finansdepartementet på følgende:

Det er enighet om at det er fordelen man oppnår som er skattbar. Når våre billetter ikke har samme rettigheter som de ordinære billettene, må den skattbare fordelen reduseres tilsvarende. Dette gjelder blant annet

  • Ruterbilletter – Våre billetter er kun gyldig på tog. Ikke buss, trikk, båt eller bane. Dermed må prisen settes ned. Henviser her til brev fra departementet selv, hvor det står følgende: «Videre vil det i noen tilfeller måtte gjøres et fratrekk i markedsprisen fordi frikortet ikke er identisk med en ordinær periodebillett. I Oslo vil for eksempel den reelle fordelen av frikort for bussjåfører antakelig ligge noe lavere i verdi enn markedsprisen på periodebilletter i området, da den billetten som omsettes i markedet også gir adgang til å reise med tog.»

Siden våre billetter kun er gyldig på tog og ingen av de fire andre kollektivtransportmidlene i hovedstaden, trikk, buss, båt og bane, må verdien på våre billetter dermed settes lang lavere, enn for bussjåførene.

  • Reisegaranti og erstatning for tapt videreforbindelse, er ikke gyldig for de som reiser med personalbillett. Da skal man heller ikke skatte av verdien til en fullprisbillett.
  • Ektefeller av jernbaneansatte har per dato rett på ti reisedager årlig. Noe som det ikke lagt opp til å videreføre over nyttår. Dette er opparbeidede rettigheter som ikke bare kan fjernes med et pennestrøk. Hva har departementet tenkt å gjøre for å kompensere for dette?
  • Reiser utført av uniformert personale på vei til eller fra jobb, bør ikke være fritidsreise, men tjenestereise. Dette fordi man da er tilgjengelig for spørsmål fra kunder og selvfølgelig er behjelpelig ved en avvikssituasjon. Dermed er man ikke «fritidsreisende», men heller på ubetalt jobbreise.
  • Sist, men ikke minst er det mange jernbaneansatte som ukependler til arbeidsstedet. Hvis arbeidsgiver betaler for denne reisen, slipper man å skatte noe som helst. Er det da riktig at en som jobber på Myrdal, hvor det ikke veiforbindelse med omverden, ei heller noe som helst av butikker, fritidsaktiviteter etc, må skatte av sine togreiser til og fra Myrdal? Dette må sortere under nødvendige arbeidsreiser, ikke fritidsreiser.

Avslutningsvis vil Delta Jernbane påpeke at beskatning av våre personalbilletter virker å være dårlig forberedt, dette til tross for at oppstarten allerede er utsatt to ganger. Vi forventer snarlige og gode svar fra Finansdepartementet på ovennevnte problemstillinger.  

Vennlig hilsen


Ove Carstensen

Leder

Delta Jernbane
mobil 977 63 998
ove-cars@online.no
http://www.deltajernbane.no

Post Views: 993

Filed Under: Bane NOR, Delta Jernbane, Entur, Flytoget, Go-Ahead, Mantena, SJ Norge, Spordrift, Toppsak, Vy

Siste innlegg

  • Jernbanereformen – fra vondt til verre 10. januar 2023
  • Bekymret for sikkerheten på jernbanen 18. desember 2022
  • Foreslår å kutte ut Personalbilletten 21. november 2022
  • Åpent brev til Jernbanedirektoratet 22. september 2022
  • Langt dyrere å drifte jernbanen etter reformen 18. september 2022

Siste kommentarer

    Kontakt oss

    Besøksadresse:
    Lakkegata 23
    0187 Oslo

    Postadresse:
    Delta Jernbane
    PB 9202 Grønland
    0134 Oslo

    YS-logo
    Delta-logo
    Gjensidige-logo

    Copyright © 2023 · Delta Jernbane