Det er trist å registrere at aktørene i jernbanesektoren skyter på hverandre i denne saken. Operatørene henviser til Jernbanedirektoratet og Entur for å komme opp med løsninger, mens direktoratet fraskriver seg ansvaret og peker på operatørene. Et sammensurium uten like. Sjelden har vel uttrykket «jo flere kokker, desto mer søl» passet bedre. Vi minner igjen om at Busselskapene har hatt en bransjeavtale for tilsvarende ordning, på plass siden før nyttår. Vi venter fremdeles.
Det heller er ikke aktuelt for oss i Delta Jernbane å godta og bli belastet fullt ut for billetter utenfor de takstsamarbeidsområdene direktoratet nevner i sitt tilsvar som du kan lese under her. Vi har ingen viderereisegaranti i våre billetter, ei heller får vi tilgang til økonomisk kompensasjon ved forsinkelse. Dette tilsier at vi ikke skal belastes for en fullprisbillett på noen steder der fribillettordningen inngår. Det blir som om en som har firmabil blir beskattet for toppmodellen, mens han vitterlig kjører rundt i basismodellen. Det er og blir feil. Det er fordelen du oppnår som er skattbar. Det har også Finansdepartementet vedgått i eget skriv til oss om saken. Svensli i Direktoratet henviser til budsjettmidler langt ned i tilsvaret. Det er egentlig knekkende likegyldig. Rett skal være rett. Dett er dog en pekepinn på at denne ordningen kommer til å koste staten mye mer enn den får inn i økte skatter. Les hele skrivet fra direktoratet under:
Hei !
Vi viser til tidligere dialog vedr. spørsmål om avkortning av innberettet skattbart beløp ved bruk av personalbilletten i takstsamarbeidsområder.
Innledningsvis ønsker vi å påpeke at ansvaret for å vurdere og beslutte eventuell avkortning ligger hos de respektive arbeidsgivere. Entur og Jernbanedirektoratet har ingen hjemmel til å initiere eller foreta avkortning på vegne av arbeidsgiverne.
Entur har fått i oppdrag å vurdere en teknisk løsning som legger til rette for at virksomhetene som deltar i ordningen, kan gjennomføre avkortning for sine ansatte. Den tekniske løsningen forventes å være vesentlig enklere dersom alle virksomheter benytter en enhetlig prosentsats for avkortning, og at avkortningen begrenses til de fire fullintegrerte takstsamarbeidsområdene med Ruter, Skyss, AtB og Kolumbus.
Entur vil i løpet av kort tid skissere et forventet omfang av teknisk utvikling som legger til rette for en eventuell avkortning basert på prinsippene om enhetlig sats og begrensning til de fire fullintegrerte takstsamarbeidsområder. Med utgangspunkt i dette estimatet vil vi vurdere om det finnes budsjettmidler til å gjennomføre tiltaket. I forkant av en eventuell beslutning om gjennomføring, vil vi gå i dialog med virksomhetene for å høre om det foreligger et omforent syn i forhold til en eventuell enhetlig prosentsats og omfang av takstsamarbeidsområder.
Foreløpig til informasjon. Vi kommer tilbake med mer informasjon når vi har mottatt estimat fra Entur og har vurdert dette opp mot statens budsjettmidler.
Med vennlig hilsen
John Ove Svensli
Fagansvarlig Persontrafikk
Seksjon Anskaffelse og Avtalestyring
Besøksadresse: Posthuset, Biskop Gunnerus gate 14 A, Oslo
Postadresse: Postboks 16, 0101 Oslo
www.jernbanedirektoratet.no