Delta Jernbane vil sammen med de to andre jernbanerelaterte Delta-foreningene, Norsk Toglederforening og Signal- og Teleteknikernes forening delta i en omfattende politisk markering mot EUs fjerde jernbanedirektiv.
Torsdag 10. oktober stopper vi togene mellom klokka 12.00 og 14.00.
Det vil bli arrangementer i flere byer, blant annet utenfor Stortinget i Oslo. Følg med for mer informasjon!
Hva er galt med EUs fjerde jernbanedirektiv?
- Norge mister styringsretten med jernbanen
- Prispress som følge av anbudspakker kan føre til tog uten ombordpersonale. Noe som igjen vil gjøre det vanskelig for syns- og bevegelseshemmede å ta toget
- Jernbanesektoren splittes opp i stadig flere bedrifter. Noe som fører til en uoversiktlig og mindre helhetlig jernbane – og det blir lettere å fraskrive seg ansvar.
- Alle har krav på en trygg og god togreise – også de som trenger hjelp
- Ansvaret for sikkerheten på jernbanen flyttes fra Statens Jernbanetilsyn til European Rail Agency (ERA). ERA vil fjerne sikkerhetskrav fra lover og forskrifter og overføre ansvaret til den enkelte bedrift
- Norske jernbanemyndigheter fratas styringen over kompetansekrav til jernbaneansatte – ønsker vi det?
- Ja til like konkurransevilkår! Vi har sett at Jernbanedirektoratet fraviker egne prinsipper når anbudsvinnere kåres. Vy har et avkastningskrav på 7 prosent til sine eiere (staten), mens de andre operatørene ikke har slike krav. Delta Jernbane mener dette er konkurransevridende i seg selv.
- Jernbanereformen fører til større forskjeller. De som tjener minst fra før har allerede fått svekkede lønns- og arbeidsbetingelser
- Vi sier Ja til en trygg og sikker jernbane!
Norge har en trygg og sikker jernbane som er tilgjengelig for alle. I sine seneste retningslinjer har Jernbanedirektoratet åpnet for en rekke «friheter» for operatøren (den som vinner anbudet). Blant annet kan de kjøre uten ombordpersonale, uten at forholdene forøvrig er lagt til rette for det. Av erfaring vet vi nå at Jernbanedirektoratet stort sett kun ser på penger når anbudsvinnere kåres. Dette betyr sannsynligvis at vinnende operatør, ikke vil kalkulere med å ha kostnader til personale ombord i togene. Hva betyr dette? På Østlandet, som i landet forøvrig, er nesten ingen plattformer i samme høyde som togets dører. Dette betyr at rullestolbrukere, syns- og bevegelseshemmede og andre som trenger hjelp til å komme seg på og av togene, mest sannsynlig ikke vil få den hjelpen de trenger i fremtiden. Så har vi sikkerheten for alle de som bruker toget. På togene frakter vi rett som det er rusede, aggressive og psykisk ustabile personer. Fyll og bråk forekommer ikke rent sjelden. Uten ombordpersonale vil man ikke lett kunne varsle om slike hendelser. Personalet ombord i togene er der for vår felles sikkerhet. http://www.delta.no