Delta Jernbane har lenge jobbet med å styrke sikkerheten på såkalte «K-stasjoner». Den ble etter vårt syn svekket under forrige revidering av trafikkreglene for Jernbane (TJN) sommeren 2019, da togets ombordansvarlige ikke lengre skulle være en sikkerhetsbarriere på «K-stasjoner». Senere har det vært uheldige episoder som kan knyttes til disse endringene i TJN.
I ettertid opprettet Jernbanetilsynet tilsynssak mot Bane NOR på grunn av ovennevnte. På sensommeren sendte så Bane NOR ut på høring et forslag til endring av trafikkreglene, som nå også involverte at togets ombordansvarlig skulle verifisere signalet på betjente stasjoner hvor signal «Kjøretillatelse» gis av togekspeditør (TXP).
Det fremkom ingen innsigelser på dette høringsforslaget. Derfor utarbeides det i disse dager et eget sirkulære fra Bane NOR, hvor disse endringene implementeres i regelverket. Dette er gledelig for trafikksikkerheten og for konduktøryrkets anseelse.
Nå er det opp til de forskjellige operatørene å kurse sine konduktører i de nye reglene. Dette bør de starte opp med umiddelbart.