
Regjeringen bremser nå opp gjenåpningen av samfunnet, for å «beholde kontrollen» med virus-pandemien. Både statsministeren og helseministeren har vært aktive i media den siste tiden med parolen: Arbeidsplasser, barnehager og skoler er viktige å holde åpne, men «liv og helse» er viktigst.
Slipp vanlige reisende til på Flytoget.
Nå som skolene åpner igjen for høstsemesteret og mange pendlere er på vei tilbake jobb etter ferie, har regjeringen en gylden mulighet til å bevise at «liv og helse» er viktigst. Titusenvis av studenter er avhengige av kollektivtransport – de fleste av disse har ikke bil, eller mulighet til å ha hjemmekontor. Det vi frykter nå, er at togene igjen skal bli fylt til randen – med mange ståplasser. Dette vil i så fall potensielt kunne bli «rullende smittebomber». På Østlandet er utfordringen med fulle tog, kanskje aller størst mellom Drammen og Oslo. Kapasiteten begrenses av infrastrukturen. I rushtiden er det ikke plass til flere tog i Lieråstunnelen mellom Drammen og Asker og i Oslo-tunnelen mellom Skøyen og Oslo S. Så godt som samtlige Vy-tog, altså de vanlige lokaltogene, på strekningen er fylt til randen i rush. Samtidig går det tre tog i timen som opereres av Flytoget, men disse togene er forbeholdt en eksklusiv elite av reisende til og fra flyplassen på Gardermoen. På Flytoget er det godt plass. Hvert Flytog har 244 sitteplasser og i rush, når kjøres det dobbeltsett. Dette betyr at de har en total setekapasitet på 1464 i rush. (488 x 3 tog per time). Anslagsvis har de om lag 1000 ledige seter i timen i rushtiden, mellom Drammen og Oslo. Disse setene kan i ytterste konsekvens være med på å redde liv – hvis regjeringen åpner opp. Åpner opp Flytoget for vanlige reisende.
Samtidig vet vi at Flytoget er et prestisjeprosjekt for mange politikere. Så, Erna Solberg og Bent Høie, Hva er viktigst: Liv og helse – eller prinsipper og prestisje?