Ombordansvarlig blir igjen sikkerhetsbarriere på K-stasjoner
Delta Jernbane er opptatt av sikkerhet på jernbanen. Derfor har vi lenge vært sterkt uenige i fjorårets endringer knyttet til Ombordansvarliges rolle i togframføringen. Endringer som vi mener svekket sikkerheten på jernbanenettet. Fra 16. juni 2019, ble togets konduktør og «Ombordansvarlig» fratatt sin rolle som ekstra barriere under togframføringen på såkalte «K-stasjoner», stasjoner betjent med togekspeditør. Vi protesterte på disse endringene ovenfor Bane NOR allerede i november 2018. Så, for omlag et år siden, kjørte et tog fra en slik «K-stasjon» uten at kjøretillatelse var mottatt fra togekspeditør. Dette ville sannsynligvis ikke skjedd hvis regelverket ikke var endret 16. juni 2019.
Med bakgrunn i ovennevnte, kontaktet Delta Jernbane igjen Bane NOR, samt ansvarlig operatør og Statens Jernbanetilsyn – med et klart krav om at Ombordansvarlig igjen ble involvert i togframføringen også på «K-stasjoner», som en ekstra barriere mot sikkerhetskritiske feil (enkeltfeilprinsippet – en persons feil skal ikke kunne føre til alvorlig jernbanehendelse). Man burde ikke gamble med sikkerheten på norske jernbaner.
I en høringsuttalelse fra Statens Jernbanetilsyn får vi altså fullt medhold. I utkastet er det foreslått følgende endring i avgangsprosedyren på jernbane:
I tillegg til lokfører, skal også ombordansvarlig verifisere på betjente stasjoner der det gis signal «Kjøretillatelse» fra togeskpeditøren.
Svarfristen for denne høringen er altså 1. oktober. Så da regner vi med at togets ombordansvarlig igjen er med som ekstra barriere senest innen nyttår. Gledelig!