Skatt på personalbilletter, jernbane
Fra og med 1. januar 2021 ble våre fritidsreiser med tog skattepliktige. I den forbindelse reiser det seg noen spørsmål som våre arbeidsgivere innen jernbanesektoren, ei heller Finansdepartementet, Derfor har Delta Jernbane skrevet til Skatteetaten med krav på svar om følgende:
Det er enighet om at det er fordelen man oppnår som er skattbar. Når våre billetter ikke har samme rettigheter som de ordinære billettene, og vi har andre plikter om bord enn øvrige reisende – må den skattbare fordelen reduseres tilsvarende. Dette gjelder:
- Reiser utført av uniformert personale på vei til eller fra jobb, er ikke være fritidsreise, men tjenestereise. Dette fordi man da er tilgjengelig for spørsmål fra kunder og selvfølgelig er behjelpelig ved en avvikssituasjon. Det forventes også at den som reiser i uniform til/fra jobb, bruker munnbind på hele reisen. Dermed er man ikke «fritidsreisende», men heller på ubetalt jobbreise. Hvor mange håndverkere skattlegges for bruk av arbeidsbil mellom hjem og arbeidsplass?
- Når billetter er «kjøpt» med frikortrettighet og reisen kanselleres, blir den ikke refundert, men fortsatt liggende i systemet og kan generere skatt, hvis du når over fribeløpet. Dette kan ikke være riktig?
- Hva er årsaken til at fribeløpet varierer fra kr 0,- for ansatte i Mantena til kr 13 000,- for ansatte i Vy? Er ikke en mekaniker i Mantena, eller en Trafikkstyrer i Bane NOR minst like mye involvert i togdriften som en som jobber med mobilitet og reiseliv i Vy, for eksempel? Til syvende og sist er alle i samme «konsernet», i og med at staten eier alle selskapene.
- Sist, men ikke minst er det mange jernbaneansatte som ukependler til arbeidsstedet. Hvis arbeidsgiver betaler for denne reisen, slipper man å skatte noe som helst. Er det da riktig at en som jobber på Myrdal, hvor det ikke veiforbindelse med omverden, ei heller noe som helst av butikker, fritidsaktiviteter etc, må skatte av sine togreiser til og fra Myrdal? De har ingen kostgodtgjøring. Dette må dermed sortere under nødvendige arbeidsreiser, ikke fritidsreiser. Se eget vedlegg.
Avslutningsvis vil Delta Jernbane påpeke at beskatning av våre personalbilletter virker å være dårlig forberedt, dette til tross for at oppstarten allerede er utsatt to ganger. Vi forventer gode svar fra Skatteetaten på ovennevnte problemstillinger. Hele brevet kan du lese her: