Jernbanedirektoratet foreslår i en utredning å kutte ut fribillettordningen for nye ansatte i jernbanen – Ikke aktuelt for Delta Jernbane. Direktoratet peker på at ordningen er kostbar, men det skyldes utelukkende oppsplittingen som Jernbanereformen har ført med seg.
Ved inngåelse av jernbanereformen ble det tydelig formidlet fra myndighetene at reformen «ikke skulle gå utover de ansattes lønn- og arbeidsvilkår». Vi ser nå når det har gått noen år, at realiteten ble en annen. Jernbanedirektoratet har, på vegne av Samferdselsdepartementet, sett på ordningen med personalbillett. Av forslagene som ble vurdert av Jernbanedirektoratet, lå det tre forslag på bordet. Det var hvorvidt ordningen bør videreføres, endres eller avsluttes for enkeltgrupper eller alle. Følgende tiltak ble vurdert av Jernbanedirektoratet:
Forslag 1: Personalbillettordningen viderøres i sin helhet slik den er innrettet i dag, med de vilkår, priser, inntektsfordeling mellom operatørene, avtaler og tekniske løsninger for billettsalg. Formålet med videreføring er å sikre kontinuitet og opprettholde forutsigbarhet. Det vi si at aktørene som er med i personalbillettordningen i dag vet hva som gjelder ved at den forblir som den er.
Forslag 2: Personalbillettordningen justeres ved å definere prinsipper for deltagelse og innføre ny begrensning i vilkårene. Det kan også vurderes om det bør innføres en billettkategorirettighet. Formålet med å gjennomføre disse justeringene er å forenkle/redusere administrasjon, sikre større forutsigbarhet for staten og virksomheter, samt ivareta de som allerede har en årsrettighet i dag. Forslag til prinsipper for deltagelse tar utgangspunkt i å ivareta virksomheter som allerede er med i ordningen, og å minimere muligheten for at denne kan utvides: – Virksomheter må ha trafikkavtale med staten – Virksomheter må ha historisk tilknytting til tidligere NSB Anbefalt ny begrensning i vilkårene: Virksomhetene gis ikke anledning til å tilby personalbillettrettigheter til nyansatte etter en nærmere bestemt dato.
Forslag 3: Personalbillettordningen avsluttes i sin helhet.
Anbefalingen fra Jernbanedirektoratet er som følger:
• Innføre prinsipper for deltagelse: Virksomheter må ha trafikkavtale med staten eller at virksomheter har en historisk tilknytting til tidligere NSB (før oppsplitting av NSB/ Infrastrukturforetak)
• Innføre ny begrensning i vilkårene: etter nærmere fastsatt dato gis ikke virksomheter anledning til å tilby personalbillett til nyansatte
Det første kulepunktet betyr at ingen nye bedrifter kan komme til og det andre betyr at nyansatte fra an bestemt dato, ikke lengre vil få personabillettrettigheter. Spesielt det andre kulepunktet i anbefalingen fra Jernbanedirektoratet er vi uenige i.
Brutte løfter
Det har hele tiden fra politisk hold blitt lovet at Jernbanereformen ikke skulle gå ut over de ansattes lønns- og arbeidsvilkår. Delta Jernbane var hele tiden skeptiske til lovnadene. Nå kan vi alle se hvordan det har gått. Her er en, ikke uttømmende, liste over lønns- og personalgoder ansatte i jernbanesektoren har måttet vinke farvel til – siden Jernbanedirektoratet (barn av Jernbanereformen) så dagens lys i 2017:
- Jernbanens sykekasse – Var et sosialt spleiselag mellom ansatte og bedrift
- Statens Pensjonskasse – Alle «yngre» jernbaneansatte ble sparket ut og over på innskuddspensjon
- Tellepenger – Konduktøren fikk 1 prosent av kontantsalget som en kompensasjon for vekslingsfeil
- Juletoget – I mange år var det en tradisjon med Juletog til Charlottenberg for jernbanens ansatte
- Jobbfrukt fra Sørvangen – Bedrift for yrkeshemmede i Drammen
- Strengere regler for permisjoner og feriesøknader
- Færre sove- og hvilerom
- Mindre lokaler, færre kontorer og flere åpne kontorlandskap
- Skattelegging av fritidsreiser
På toppen av alt dette her, så vil altså nå byråkratene i Jernbanedirektoratet, som selv fikk meget godt betalt da de vekslet inn sine fribilletter da de ble ansatt i direktoratet, kutte fribilletten for nye ansatte.
Til tross for alle disse kostnadskuttene for stat/bedrift, som for jernbaneansatte har kommet på toppen av en generell reallønnsnedgang de siste årene, så har det altså aldri vært dyrere å administrere og drifte jernbanen her til lands, enn nå. Det skyldes i all hovedsak en vekst i kostnader til kjøp av persontogtjenester på omlag 800 millioner kroner, per år, og godt over en halv milliard kroner – årlig – til drift av selve direktoratet.
Det er selvfølgelig langt dyrere med flere små butikker (Vy, Flytoget, Go-Ahead og SJ Norge, enn en stor (NSB).
Møte med Samferdselsdepartementet vedrørende personalbillettordningen
Her er våre kommentarer til de forskjellige alternativene, spilt inn i forbindelse med drøftemøte i departementet, 10. november:
Delta Jernbane synes det er smålig og lite solidarisk å ta fra jernbaneansatte en historisk ordning som for ansatte i sektoren har vært en del av lønns- og avtalevilkårene i lang tid tilbake.
Vi tror at ved å avvikle fribillettordningen, eller gjøre ordningen dårligere/mindre verdt- vil skape en god del sinte og frustrerte medarbeidere, som ikke vil gagne jernbanesektoren. Vi er også redd at vi vil se en flukt fra jernbanerelaterte yrker, og problemer med å beholde ansatte og rekruttere nye medarbeidere inn i sektoren.
Vi mener at personalbillettordningen skal være lik for alle ansatte i jernbanerelaterte virksomheter.
Hvis hensikten er å spare penger – må man se på hvordan hele jernbanereformen fungerer. Her er det mange andre tiltak man kan igangsette – og som det kan spares mye mer på, en å gå løs på lønns- og arbeidsbetingelsene til de ansatte i jernbanesektoren.
Delta Jernbane forventer at med en sosialdemokratisk regjering – skal fribilletten bestå og tilbakeføres til sånn den var, før beskatning og ikke bli mindre verdt. Det skal være like rettigheter for alle. Hvis det motsatte skjer, vil dagens regjering bli husket som den som reduserte de jernbaneansattes lønns- og arbeidsvilkår.
Forslag 1: Personalbilletten videreføres som i dag
Etter vårt syn beste alternativ. Her er våre argumenter for å beholde personalbilletten:
- Personalbillettordningen er en del av lønns- og avtalevilkårene i sektoren og som har en stor økonomisk betydning for de ansatte i sektoren
- Ansatte i sektoren (bussbransjen og andre kollektiv transportmidler) er ikke lønnsledende (især de som jobber på «gulvet» og har vært ansatt over lengre tid). Da er fribilletten av stor betydning – især i disse dager med høy prisoppgang på nødvendige varer og tjenester.
- Dårlig timing når det gjelder vurdering av å ikke videreføre personbillett Ordningen- da dette året og kommende år, kommer til å bli en betydelig reallønnsnedgang for de fleste.
- Forskjellsbehandling mellom ansatte når det gjelder fribilletter blant ansatte i kollektivbransjen: Eksempelvis får VY buss ansatte beholde frireisebillett på buss, trikk, båt og bane, fordi de er underlagt fylkeskommunale oppdragsivere som «Ruter», «Brakar», «AtB», «Skyss» og «Kolumbus», som ikke ligger under jernbanedirektoratets myndighet – mens VY tog ansatte ikke får beholde sin billett.
Forslag 2: Nye ansatte får ikke tilbud om personalbillett
Dette vil skape et A og B lag blant jernbaneansatte, skape misnøye og hindrer rekrutering av nyansatte og studentrekrutering til sektoren- som ikke er heldig med tanke på fremtiden for jernbanen. På enkelte områder i jernbanen- spesielt langs sporet, ser vi at det er store problemer med nyrekruttering når nå store kull med eldre og erfarne medarbeidere pensjonerer seg. Ikke akseptabelt.
Forslag 3: Personalbillettordningen avsluttes i sin helhet
Det desidert dårligste alternativet:
Uniformert personale som er på vei til\fra jobb kan bistå under evt. Avvik\hendelser. Hvis de må betale for egen billett, reiser de som vanlig passasjer og vil dermed ikke føle at de må å bistå ved uønsket hendelser\avvik.
– Personalbilletten er en gulrot for å rekruttere ansatte ved stillingsutlysninger (eks.: BaneNOR bruker dette konsekvent i sine stillingsutlysninger)
– Klima: Ansatte som bruker toget som transportmiddel, sparer klimaet og er gode ambassadører for en «grønnere måte å reise på» og egen virksomhet.
– Å kutte billetten for arbeidstakere som blir ansatt i fremtiden er uklokt med tanke på rekrutering og det vil bli oppfattet usolidarisk for de som er nyansatt som gjerne har dårligere lønn og må betale billetten sin selv.
– Nå er det arbeidstakers marked og i Bane NOR sliter vi med å få ansatt kompetente folk, da er personalbillett et greit gode å tilby mulige nye kandidater.
– Betyr at også det Europeiske FIP-samarbeidet på slike billetter vil være en saga blott
Kompensasjon: Hvordan har man tenkt seg kompensasjon for en eventuell tap av personalbilletten? Jernbanedirektoratet fikk kompensert sin billett da de gikk fra Bane NOR til direktoratet – vi forventer det samme for våre medlemmer, hvis det blir et aktuelt scenario.
Det som er vanskelig å forstå, er at dette skjer med en AP/SP-regjering. At de to partiene går i bresjen for å fullføre Høyresidens lite gjennomtenkte og særs fordyrende Jernbanereform, er helt ubegripelig. Begge lovte det motsatte i opposisjon. Man skal ikke se bort i fra at dette er en av flere årsaker til det brutale fallet de to partiene nå opplever på meningsmålingene. Løftebrudd er løftebrudd. Uansett hvordan det pakkes inn.