Delta Jernbane – styrets forslag til Årsberetning 2018
Medlemsutvikling:
Vi var 235 medlemmer pr 31.12.18. Det er en økning på 8 fra samme tid året før. Vi har registrert 39 innmeldinger og 31 utmeldinger.
Styrets sammensetning etter årsmøtet 09.03 2017:
Leder Ove Carstensen, NSB
Nestleder Mette Ellefsen, Bane NOR
Sekretær Unni Løvhaug, Entur
Kasserer Lars Emil Erichsen NSB
Styremedlem Synnøve Myhre Bane NOR
Styremedlem Magdalena Johansson-Nilsen NSB
Styremedlem Eirik Bottolfsen Bane NOR
Styremedlem Bjørn Steffen Nordvik Mantena
Ungdomsrepresentant Martha Line Nordli Entur
- Vara Angelicka Wettergreeen Bane NOR
- Vara Mette Engh NSB
Valgte revisorer:
Revisor Arve Kristofferstuen Entur
Revisor Jan Roger Fjeldstad Entur
Revisor vara Leif Helge Moen Entur
Valgkomite:
Leder Morten Angell Berg Bane NOR
Medlem Lasse Baietta Heide NSB
Medlem Ruth Marit Rössler NSB
Nok et begivenhetsrikt og spennende år er over i historien og, nær sagt som vanlig, har Jernbanereformen spilt en sentral rolle. Vi har et nytt år med vekst i medlemstallet. Det er nok en gang solid oppgang i medlemstallet i Bane NOR. For øvrig er det små endringer i de andre medlemsbedriftene.
Jernbanereformen
Etter flere utsettelser, ble det endelig en avklaring rundt hvem som vant ”Anbudspakke Sør”. Litt overraskende var det at valget falt på den private, britiske operatøren ”Go-Ahead”. De leverte det billigste anbudet og vant som følge av det, til tross for at kvaliteten skulle telle mest (60%). Kvalitetsmessig var Go-Ahead dårligst på 12 av 14 ”kvalitetsindikatorer”, av de tre som var med i finalerunden. I tillegg til de britiske selskapet, var NSB og svenske SJ med i finalen. Begge disse var langt bedre på kvalitet enn Go-Ahead. Det har vært mye skriverier i pressen om denne saken og den har også vært oppe til behandling i Stortinget. Go Ahead tar etter planen over driften av Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen, i desember 2019. Vi ønsker Go-Ahead lykke til med franchisen på Sørlandsbanen.
Bane NOR og billetteringsselskapet Entur sine operativt ansatte, har i løpet av året fått nye, flotte uniformer. For Bane NOR gjenstår dog vinterjakken. På den må vi leve med ”Jernbaneverket” en stund til. Bane NORs effektiviseringsprosjekt har dessverre utviklet seg til å bli et nedbemanningsprosjekt. I løpet av året har mange dyktige ansatte mottatt sluttpakke på vei ut av bedriften. Det har vi fått føle på i Delta Jernbane, i og med at vår Nestleder, Mette Ellefsen, samt lokal stedstillitsvalgt i Oslo, Moren Angel Berg, begge er ute av bedriften og dermed også Delta Jernbane. Samtidig vet vi at bedriften henter inn mange tjenester fra innleide. De utfører, etter vår mening, arbeidsoppgaver som Bane NORs egne ansatte kunne og burde gjøre selv.
Videre fremdriftsplan for konkurranseutsetting av persontrafikken, er som følger:
- Pakke 2 – Nord 2020
- Pakke 3 – Bergensbanen 2020
- Pakke 4 – «Fullstoppende lokaltog», L1 og L2 2022
- Pakke 5 – Østfoldbanen og Gjøvikbanen 2023
- Pakke 6 – «10-min systemet», L12, L13, L14, R10 og R11 2024
- Pakke 7 – Flytoget 2027
Ny pensjonsavtale. De ansatte i NSB og Trafikkservice går over på en innskuddsbasert pensjonsordning. Det er kun de aller eldste ansatte, de som er 55 år eller eldre som beholder den nåværende pensjonsordningen, som en lukket ordning. Disse vil blant annet ikke miste retten til AFP hvis de blir rammet av virksomhetsoverdragelse. Men for de andre ansatte blir det ny pensjonsordning, uten kompensasjon for svekket pensjon. Fremtidig pensjon for disse avhenger blant annet av risikoprofil og avkastinger i aksjemarkedet.
Mens de ansatte i NSB fikk tilbud om en innskuddspensjon på 5,5 prosent, må de ansatte i NSB Trafikkservice ta til takke med to prosent mindre – 3,5 prosent. I tillegg blir nattillegget redusert med 35 kroner per time, til 50 kroner.
Så vi ser igjen, at lønns- og arbeidsbetingelser svekkes på grunn av jernbanereformen, tross tidligere løfter om at dette skulle unngås.
Hold deg oppdatert på jernbanereformen her: https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/jernbane_og_jernbanetransport/reform-av-jernbanereformen/id2344653/
Nye regler for togframføring
Nye trafikkregler gjøres gjeldende for jernbanenettet i Norge fra 16. juni 2019. Da skal ikke lengre Ombordansvarlig få ”Kjøretillatelse” via skive eller lykt, på stasjoner betjent av TXP. Denne skal nå kun gis fører av toget. Det er beklagelig, slik vi ser det, at sikkerheten svekkes, ved at man fjerner den ekstra barrieren som Ombordansvarlig er. Det er eksempler på at lokfører har tent lampe for kjøretillatelse mottatt, uten at TXP har gitt slik tillatelse.
Bane NOR
Bane Nor som i dag drifter jernbanen, har nedbemannet ganske betydelig i løpet av året. Mange av våre medlemmer har vært igjennom en stor omstillingsprosess. Samtidig skal driften skilles ut i eget selskap, foreløpig kalt Spordrift AS. Dermed får jernbanesektoren i Norge enda en bedrift. Det skal lages kontrakter mellom Bane NOR og Spordrift AS for vedlikehold. De samme folkene skal gjøre de samme jobbene, men nå så skal Spordrift AS tjene penger på kontraktene – samtidig som Bane NOR skal spare skattepenger. Det er vanskelig å forestille seg annet, enn at det blir enda flere konsulenter, rådgivere, ledere og ikke minst direktører av denne oppsplittingen. Det er vanskelig å se hvordan denne endringen skal effektivisere jernbanesektoren. Vi liker det ikke.
Entur/billettsalg
Billettsalgene våre fremstår nå i ny drakt og nye farger. Det samme gjør personalet. Entur er nå hundre prosent oppe og går som eget selskap.
Mantena
I verkstedene har personalet vunnet frem med en klage på avlønningen på ”røde dager”. I en periode siden april 2017, tolket Mantena overenskomsten dit hen at det bare skulle betales ut en ekstra timelønn for arbeide på helligdager – ikke ”timelønn tillagt 100%”, som det vitterlig står i avtaleteksten. Før saken gikk til retten, ga Mantena etter og dermed fikk mange av de ansatte der en ekstra julegave i form av solid etterbetaling, på opptil flere titalls tusenlapper, i desember 2018.
Mantena skal for øvrig vedlikeholde Go-Ahead sine tog når de tar over driften av Sørlandsbanen, i desember 2018.
NSB
Etter at jernbanereformen har vingeklippet NSB, består konsernet nå kun av togdriften, det vil si kjørende personale med administrative støttefunksjoner, samt Nettbuss. I løpet av året, ble det bestemt at alt personale skal få samme type uniform. Derfor vil det i løpet av 2019, komme helt nye uniformer, til NSB sitt personale i tog og på buss. Det har også i løpet av året kommet signaler fra konsernet om at det vurderes et helt nytt navn på det tradisjonsrike selskapet, som en gang var landets største bedrift, men nær 27 000 ansatte. Kanskje blir året 2018 det siste med navnet Norges Statsbaner (NSB).
Som nevnt innledningsvis, mister NSB kjøringen på Sørlandet. Delta Jernbane har berørte medlemmer i Stavanger. Det er vår prioritet å følge opp disse på best mulig måte i sin nye arbeidshverdag med Go Ahead.
Vi registrerer at NSB igjen utdanner nye konduktører, etter en lengre periode med ansettelsesstopp. Dette er på høy tid, da personalsituasjonen til tider har vært ganske kritisk.
Økt bemanning ved Tønsberg stasjon
Delta Jernbane har jobbet mye med situasjonen på Vestfoldbanen. Etter at Bane NOR i juni 2017, vedtok å kutte åpningstidene ved TXP Tønsberg, falt punktligheten utover året. Dette blant annet fordi det ikke er mulig å krysse på Tønsberg stasjon når det ikke er betjening tilstede.
Desto mer gledelig var det derfor å registrere at Bane NOR i desember 2018, gjeninførte toskiftsordning ved Tønsberg stasjon. Dermed kan togene igjen krysse på stasjonen store deler av driftsdøgnet. Gledelig!
Kurs på Hunderfossen
I forbindelse med årsmøtet, avholdt vi en faglig samling for våre tillitsvalgte og medlemmer, på Hunderfossen hotell. Knut Roger Andersen, internasjonal rådgiver i Delta, bildet over, innledet for oss. Knut Roger er et unikum av en organisasjonsmann. Han har en unik erfaring og tyngde fra så vel norsk, som internasjonal fagforeningsvirksomhet. Knut Roger hadde blant annet følgende spørsmål til oss:
I Norge, et lite land med drøyt 5 millioner innbyggere, er vi totalt 15 millioner organiserte! Det er alt fra velforeninger, til idrettslag og fagforeninger. Knut Roger ga videre eksempler på at det organiserte samfunn bidrar til å:
- Skape trygghet og stabilitet, utjevner forskjeller og skaper likeverd
- Hindre krig konflikter og frykt – bygger frihet og fredDag to fikk vi besøk Arnt Steffensen og Trond Busterud, fra henholdsvis Kost- og ernæringsforbundet og Brannforbundet i Delta. Vi fikk to meget engasjerende og inspirerende foredrag, om det å spise riktig og brannsikkerhet. Visste du at usunt kosthold koster det norske samfunnet anslagsvis 154 milliarder kroner årlig? De enkle rådene er ofte de beste. Spis variert, dropp diett og «panikkslanking». Sitat: – Det er lov å kose seg, men ikke hele tiden.
- Det er stor forskjell i brannberedskapen landet rundt, når det kommer til jernbanen. I Kristiansand, f.eks har de bare «en liten tralle med plass til en person på», til å komme seg inn i tunneler med. Ikke mye å skryte av det. Trond viste oss en video av hvor lett et litiumbatteri kan ta fyr, og hvor intenst det brenner. Ta så med i beregningen, at en elbil har titusenvis av slike batterier, så vet du at det ikke er så mye man får gjort i en slik situasjon, annet enn å la det brenne ned. Angående brann i tunneler, gjelder følgende:
- Opplæring og øvelser er viktig
- Egeninteresse
- Selvberging – du må sannsynligvis klarer deg selv, om en brann i tunnel oppstår. I alle fall en god stund. Til slutt fikk vi informasjon fra Fellesrådet i Bane NOR, om situasjonen i jernbanen generelt og Bane NOR spesielt. Tor Raymond Halvorsen fra Signal- og Teleteknikernes Forening og Jens Heiberg fra Norsk Toglederforening, orienterte.Årsmøtet ble ryddig og godt ført i havn av Deltas nestleder, Trond Ellefsen. Før årsmøtet, tok Trond oss med på en tur inn i det store ”Delta universet”.
Lokfører som omordansvarlig i persontog
I løpet av sommeren, valgte NSB å sette inn lokførere som ombordansvarlig i tog, ved mangel på konduktører, som del av en ”tiltakspakke” for å bedre personalsituasjonen. Vi stilte oss negative til dette, fordi det å tjenestegjøre som ombordansvarlig medfører et stort ansvar for så vel reisende, som egen og annet ombordpersonale sin sikkerhet. Herunder har alt konduktørpersonale gjennomført kurs i vanskelige kundesituasjoner. I brevs form til NSB, tok vi opp dette og noen flere ankepunkter:
- Rullestolheis, av- og påstigning under stasjonsopphold? Dette er risikofullt med fare for uønskede hendelser. Kan det forventes at en lokfører skal ha samme erfaring med hvilke situasjoner som kan oppstå, som en øvet konduktør? Dette trenes det regelmessig på, på NSB skolen.
- Konduktørpersonalet får e-post fra konduktørleder, med mye nyttig informasjon, til bruk i togene.
- Har NSB informert Statens Jernbanetilsyn om denne «tiltakspakken»?
Delta Jernbane mener denne saken aktualiserer behovet for et overordnet nasjonalt regelverk for opplæring av ombordpersonale som skal tjenestegjøre på det nasjonale jernbanenettet. Akkurat som det bare er lokførere som kan kjøre tog, bør det kun være utdannet og autorisert personale som kan tjenestegjøre som ombordansvarlig.
Vi påpekte videre, at den nåværende personalsituasjonen på konduktørsiden, er en godt varslet «katastrofe». Manglende rekruttering over flere år, har skylda. Dette har vi ved flere anledninger meldt fra til ledelsen i NSB persontrafikk om.
Til slutt, og heldigvis, la NSB hele denne delen av tiltakspakken ”død”. Det er nå enighet om at, med unntak av noen få trafikksvake strekninger, hvor det kjøres 2-vognsett; på Arendalsbanen, samt på Bratsbergbanen, mellom Porsgrunn og Notodden, er det kun konduktører med kompetanse, som kan tjenestegjøre som ”Ombordansvarlig” i persontog.
Jernbaneforum i Ed
Årets store løft for Delta Jernbane. Som vanlig meget engasjerte deltakere og dyktige foredragsholdere. Årets Jernbaneforum, som var i perioden 10. – 12. september, startet med litt info fra Delta Jernbane.
Jernbanetilsynet. Etter innledningen fikk vi besøk av Mette Mjelstad og Tor Erik Skjeldrup fra Jernbanetilsynet. De orienterte om fremdriften mht konkurranseutsetting av jernbanesektoren, spesielt vinklet fra EUs 4.jernbanedirektiv, som trer i kraft 16. juni neste år. Av viktig nytt i dette direktivet, er opprettelsen av et felles regime for konkurranse på jernbane. ERA vil være overordnet nasjonal myndighet og målsettingen er en felles jernbanesektor for hele EU/EØS området. Det vil i fremtiden være denne myndigheten som godkjenner tog for kjøring på det Europeiske jernbanenettet. Du kan lese mer om ERA her: https://www.era.europa.eu/
Mette og Tor Erik gikk videre litt inn på den senere tids jernbaneulykker, med et spesielt fokus på Åsta-ulykken. JBV, forløperen til Bane NOR fikk her til dels knusende kritikk av den såkalte Groth-kommisjonen, for manglende sikkerhet på stekningen. EUs krav = Nasjonale krav, kort fortalt. Nå skal det sies av Norge igjen har vært blant de «beste i klassen» til å innføre EU direktiver. Vi er allerede langt fremme når det gjelder å iverksette EUs fjerde jernbanedirektiv. På godt og vondt.
Etter lunsj var det utvidet styremøte med stedstillitsvalgte, samt teambuilding med blant annet en quiz-runde på programmet. Middag og sosial samling i solrommet/svømmebassenget, avrundet dagen.
Nytt fra Vernetjenesten. Dag to startet med et besøk av to opplagte representanter for Vernetjenesten i henholdsvis Bane NOR og NSB. Lise Lotte Solum, sentralt HVO i NSB var først ut. Hun tok for seg radbrekkingen av NSB konsernet de senere årene. Av bedrifter som har poppet ut av NSB, kan nevenes følgende: Entur, Norske Tog og Mantena. Rom Eiendom er flyttet over i Bane NOR. I tillegg er 70 IT jobber flyttet ut av landet, til hhv Polen og India, Dette medførte selvsagt en stor omorganisering/nedbemanning av administrasjonen i NSB. Noen fikk endrede arbeidsoppgaver, mens mange eldre tok imot sluttpakker. Flere funksjoner ble flyttet opp på konsernnivå. Trafikksikkerhetsmiljøet er ennå ikke rammet av nedskjæringer, men mye kompetanse har forsvunnet fra bedriften. NSB Persontog har i dag om lag 700 færre ansatte enn før oppsplittingen (Jernbanereformen).
Jan Erik Vik, blid og koselig Østfolding, holdt også et engasjerende foredrag. Selv om Bane NOR ikke har hatt de samme utfordringene med tanke på nedskjæringer som NSB før, så slår dette inn nå. Selv om Bane NOR sveller ut, med blant annet en ny, stor Eiendomsdivisjon som inkluderer gamle Rom Eiendom i NSB, er det stadige omveltninger og omorganiseringer. Mange har også der fått tilbud om, og tatt imot sluttpakke.
Det er viktig å tenke på at tillitsvalgte og vernetjenesten ofte kan få til mer om vi jobber sammen, enn hver for oss. Husk også på at det er deg selv som eier dine følelser. Føler du deg trakassert, så skal du vite at det er hjelp å få. Tillitsvalgte, Vernetjeneste og BHT kan alle benyttes i så måte.
Medlemsfordeler/rekruttering. Her fikk vi besøk av Per Kristian Larsen, fra Gjensidige. Det var mange a-ha opplevelser. Du har kanskje kasko-forsikring på en bil verdt 50 000 kroner, mens livet ikke er forsikret? Da kan man gå glipp av mange millioner kroner i fremtidig lønnsinntekt, om du skulle være så uheldig å bli arbeidsufør. Per Kristian, eller andre fra Gjensidige, kommer gjerne innom på lokale medlemskvelder. Som medlem i Delta Jernbane, får du alltid de beste betingelsene Gjensidige kan tilby. Det kan være store summer å spare på å flytte lån og forsikring til Gjensidige, så ta gjerne kontakt.
YS Spekter. De tilstedeværende fikk så en grundig innføring i Delta paraplyen og YS Spekter, av Lizzie Ruud Thorkildsen. Lizzie er nestleder i Delta (Kommende leder om Erik Kollerud blir valgt til leder av YS nå i høst) og leder av YS spekter. Hun var opptatt av at organisasjonsgraden fremdeles er synkende. Den er nå under 49 prosent, noe som kan ha betydning for lønnsdannelsen i fremtiden. Svekkede arbeidstakerorganisasjoner og styrkede arbeidsgiverorganisasjoner kan endre maktbalansen i lønnsoppgjørene. Lizzie var også innom den interne OU-prosessen i Delta og samtalene mellom «de 4 store» i YS: Delta, Parat, Negotia og Finansforbundet.
Vold og trusler. Dagens siste, men langt fra minst viktige tema, var noe som flere av våre medlemmer har blitt utsatt for, og kanskje kommer til å bli utsatt for i fremtiden, nemlig vold og trusler. En som ofte står «midt i skuddlinjen» i så måte, er Henning Haugom fra NOKAS. Henning viste oss hvordan en situasjon lett kan eskalere, for så å komme med tips om hvordan spenningen kan tas ned igjen. Dette var siste tema for dagen og mange var signe, men det skulle man nesten ikke tro. Det var en utrolig engasjert forsamling og et veldig viktig tema. De to timene vi hadde satt av, ble i minste laget. Statistikk fra arbeidstilsynet viser at hele 7,5 prosent av alle arbeidstakere blir utsatt for vold og trusler årlig. Dette er et veldig høyt tall, da den også inkluderer administrativt ansatte, som man skulle tro ikke var så utsatt for vold og trusler.
Det er flere typer aggresjon. Målstyrt, hvor ett spesifikt mål er grunnen til aggresjonen. Det er deg som er selve målet for aggresjonen, mens en «frustrasjonsbasert aggresjon», kan ha andre årsaker, som at toget er forsinket igjen. Diskusjonen gikk livlig frem og tilbake. Henning Haugan kan være en aktuell foredragsholder for oss også på fremtidige samlinger, kanskje i kombinasjon med et kurs i førstehjelp?
Yrkestrafikkforbundet. Samlingens siste dag startet med et besøk fra Deltas søsterforbund i YS. Petter Louis Pettersen, er leder av Yrkestrafikkforbundet i Nettbuss og han orienterte for oss under temaet, Sterke sammen. De er største fagforening på buss-siden i NSB konsernet med sine vel 1000 medlemmer. Vår fellesliste ved valg på ansatte-representanter til konsernstyret i NSB, medførte at Petter kom inn som 1. vara. Om vi klarer å mobilisere litt til ved neste korsvei, så kan vi klare å få en plass i selve styret. Vi var ikke veldig langt unna.
Samfunnssikkerhet og jernbane. Thomas Holde, leder i Delta Samfunssikkerhet, holdt så et meget godt og dagsaktuelt foredrag for oss. Visste du at Sivilforsvaret har så lave budsjetter at de må ut på finn.no for å kjøpe inn utstyr, som biler og lignende? Det er ikke bra med tanke på den urolige situasjonen i verden. Det siste bomberommet ble eksempelvis bygget for så lenge siden som i 1995. Delta Samfunnssikkerhet etterlyser nyttige verktøy til å jobbe med risiko- og sårbarhetsanalyser.
Oppsummering og evaluering avsluttet årets samling i Ed. Tilbakemeldinger gikk på at vi hadde et godt og variert program. Ikke alt like aktuelt for alle, men sånn må det nesten bli. Helt til sist spiste vi en god lunsj, takket for oss og ruslet ned til toget for hjemreise. Tusen takk til alle som var med oss på årets Jernbaneforum! Vi håper å se enda flere der ved neste korsvei.
Jobbveiviser, ny medlemsfordel i Delta
Usikker på om du har havnet på rett hylle i arbeidslivet? Som medlem i Delta får du nå en unik mulighet til å lære mer om deg selv. I Jobbveiviseren kan du kartlegge dine egenskaper og interesser. Sannsynligvis vil du finne ut at du har kvaliteter som gir deg flere muligheter i arbeidslivet enn du trodde. Les mer her: https://delta.no/medlemsfordeler/jobbveiviseren
Delta/YS
Det skjer ting i hovedsammenslutningen vår også. På YS konferansen i forrige uke, ble Delta leder Erik Kollerud valgt, enstemmig ved akklamasjon, til ny YS leder etter at Jorunn Berland ikke tok gjenvalg. Vi ønsker Jorunn lykke til videre. Lizzie Ruud Thorkildsen er valgt til ny leder av Delta, mens Trond Ellefsen blir første nestleder i Delta. Vi gratulerer med valgene. Organisasjonene er i de beste hender!
YS-Avtalen med Gjensidige er reforhandlet. Nå med endra bedre betingelser, både på lån og forsikring.
Stedstillitsvalgte
Hovedtillitsvalgt NSB | Lars Emil Erichsen | NSB/ Hovedtillitsvalgt |
Konduktørene Oslo S | Magdalena Johansson-Nilsen | NSB |
Konduktørene Drammen | Mette Engh | NSB |
Konduktørene Larvik og Skien | Reidar Fafting | NSB |
Konduktørene Moss / Ski | Ted A. Gjerde | NSB |
NSB Administrasjon | Lars Emil Erichsen | NSB |
Salg stasjoner | Unni Løvhaug | Entur |
Kundesenter Lillehammer | Birgit Husom | Entur |
Lodalen | Eddie Corr | Mantena |
Hamar | Mette Ellefsen | Bane NOR |
Region Øst, Vest | Eirik Bottolfsen | Bane NOR |
Region Sør / Vest | Geir Inge Bergom | Bane NOR |
Adm Jernbaneverket, Øst | Angelica Wettergreen | Bane NOR |
Fellesrådet
Rådet er en sammenslutning av de tre Delta foreningene i Bane NOR, som forhandler lønn og arbeidsvilkår med bedriften. Fellesrådet består av: Signal- og Teleteknikernes forening, STF, Norsk Toglederforening, NTL og Delta Jernbane. Følgende har representert Delta Jernbane i Fellesrådet: Mette Ellefsen og Synnøve Myhre.
Forhandlingsutvalgene i Delta Jernbane, 2018:
NSB | Entur | Mantena | Bane NOR |
Ove Carstensen | Unni Løvhaug | Bjørn Nordvik | Fellesrådet |
Lars Emil Erichsen | Jan Roger Fjeldstad | Eddie Corr | |
Mette Engh | |||
Magdalena Joh-Nilsen | |||
Stein Sandem |
Lønnsforhandlinger:
Alle våre forhandlere fra Bane NOR, Entur og Mantena var i lønnsforhandlinger. På generelt grunnlag kan vi si at det var nok et brukbart oppgjør. De fleste, sannsynligvis alle, av våre medlemmer har fått økt kjøpekraft. I NSB fikk vi forhandlet frem et personlig tillegg på kr 10 000,- til to av våre medlemmer som i sin tid gikk ned omtrent tilsvarende i lønn, da de utdannet seg til overkonduktører. I forbindelse med lønnsoppgjøret, ble det medio august sendt ut betinget permitteringsvarsel fra NSB, da oppgjøret med LO trakk ut. Dagen før meklingen, 26. august kom allikevel partene til enighet og permitteringsvarselet ble dermed trukket tilbake. I snitt gikk våre medlemmer opp med omlag 3 prosent.
Aktiviteter/prosjekter
Delta Jernbane er i faste drøftemøter på konsernnivå i NSB. Det samme kan dessverre ikke sies om situasjonen nedover i konsernet. Vi er i jevnlige lokale drøftemøter med Bane NOR. Sentralt i Bane NOR drøftes saker gjennom vår deltagelse i Fellesrådet.
Kurs /Temadager
Delta Jernbane har hatt flere personer på kurs/samlinger i Delta, i tillegg til våre egne samlinger, på Hunderfossen 8. – 10 mars, samt Ed, Sverige, i tiden 9. – 12. september. Kursene gir mye faglig påfyll, men vi får også tid til lagbygging gjennom aktiviteter og sosialt samvær. Vi skulle gjerne sett enda flere på disse samlingene.
Deltakerliste, kurs Hunderfossen: Lars Emil Erichsen, Reidar Fafting, Ove Carstensen, Ted A. Gjerde, Mette Ellefsen, Magdalena Johansson-Nilsen, Unni Løvhaug, Morten Olsen, Angelicka Wettergreen, Ali Eddnan, Mette Engh, Asghar Usman, Aleksander Hynne, Anita Brown, Isak Reinsfelt Krogh, Marit Rudsengen og Arnold Rossland.
Følgende var med til Ed: Ove Carstensen, Lars Emil Erichsen, Angelicka Wettergreen, Unni Løvhaug, Magdalena Johansson-Nilsen, Mette Engh, Reidar Fafting, Gro Johnsen, Mohammed Malik, Bashir Salahuddin, Anita Brown, Martha Line Nordli, Ted A. Gjerde, Irena Zak, Aleksander Hynne, Runar Åse, Svein Erik Veslum, Sissel Nøkkland, Gro Bakkefjord, Bjørn Steffen Nordvik og Asghar Usman.
Følgende har gått på kurs/samlinger i Delta:
Modul 1: Bjørn Steffen Nordvik, Birgit Husom, Eddie Corr
Modul 2: Bjørn Steffen Nordvik, Birgit Husom, Eddie Corr, Martha Line Nordli
Modul 3: Ove Carstensen, Lars Emil Erichsen, Unni Løvhaug, Angelicka Wettergreen, Synnøve Myhre, Mette Ellefsen, Mette Engh, Magdalena Johansson-Nilsen, Ted A. Gjerde og Reidar Fafting
Delta Regionsamlinger: Lars Emil Erichsen, Ove Carstensen, Unni Løvhaug, Mette Engh, Mette Engh, Synnøve Myhre, Magdalena Johansson-Nilsen og Angelicka Wettergreen
Delta MO, ledersamling vår/høst: Ove Carstensen og Lars Emil Erichsen
Introduksjonskurs for nye tillitsvalgte: Bjørn Steffen Nordvik
Konflikthåndteringskurs: Mette Ellefsen og Synnøve Myhre
Styremøter
Det har vært avholdt 12 styremøter i løpet av perioden. Det rapporteres på faste saker i møtene, som økonomi, medlemsutvikling, prosjekter vi deltar i, samt informasjon fra alle selskapene. Det er avholdt to styremøter i Ed, to på Hunderfossen, ett på Delta-huset og 7 i DA bygget på Oslo S. To av styremøtene har vært utvidede styremøter, med de stedstillitsvalgte: 7. juni og10. september. Alle styremøtene har blitt holdt i en god tone, med godt engasjement og god dialog i styret. Årets siste styremøte, 4. desember ble avholdt på Delta-huset. Her tok vi opp en del saker med Delta sentralt. Vi fikk en god dialog og vil følge opp saken i 2019.
Årsmøte
Vårt ordinære årsmøte ble avholdt på Hunderfossen hotell, 9. mars 2018. Det var totalt 23 medlemmer med stemmerett tilstede. I tillegg var det 7 fullmakter, slik at det til sammen var 30 stemmer tilstede.
Kontingent
Kontingenten til Delta Jernbane var kr 330,-/mnd. Uendret fra året før.
Hjemmeside
Aravinthan Ponnampalam er vår hjemmesideansvarlig. I løpet av høsten har Anders Øksendal Larsen og Aravinthan snakket og jobbet sammen. Dette har medført at vi i løpet av 2019 kan tilby helt nye sider, på en ny og modernisert plattform! Følg oss på www.deltajernbane.no
Sosiale media
Delta Jernbane har egen gruppe og side på Facebook, hvor vi jevnlig legger ut informasjon om arbeidslivet og jernbanen generelt, samt Delta og Delta Jernbane spesielt. Klikk deg gjerne inn på siden vår og bli med i gruppen. Ved nyttår hadde vi 956 følgere på siden vår. En økning på hele 195 fra i fjor. Meget gledelig!
Nyhetsbrev
Gjennom året er det sendt ut fem generelle nyhetsskriv til medlemmene; mars, juni, august, ”høst” og november. Påske- og Julehilsen er sendt alle medlemmer. I tillegg kommer informasjon til medlemmene via mer uformelle skriv, e-post og fra stedstillitsvalgte.
Sluttord
Vi vil takke stedstillitsvalgte, valgkomiteen, lønnsutvalgene og andre som står på for Delta Jernbane. Styret setter stor pris på innsatsen som legge ned. Gledelig også med gode tilbakemeldinger fra samlingene våre. Vi prioriterer å sende så mange som mulig på kurs, veldig høyt. Godt skolerte tillitsvalgte er enhver fagforenings største ressurs.
Samhold gir styrke!
Ove Carstensen/s/ Unni Løvhaug/s/
Leder Sekretær Nestleder
Lars Emil Erichsen/s/ Magdalena Joh-Nilsen/s/ Synnøve Myhre/s/
Kasserer Styremedlem Styremedlem
Bjørn Nordvik/s/ Martha Line Nordli Styremedlem Ungdomsrepresentant
Mette Engh/s/ Angelicka Wettergreen Varamedlem Varamedlem
Legg igjen en kommentar