Bane NOR må forvente konkurranse – og gjøre seg fortjent til nye prosjekter fremover sier ledelsen i Bane NOR. Bane NOR kan ikke lenger ta det for gitt at de har det samme ansvaret for drift eller bygging av ny infrastruktur som de har hatt. Nye Veier overtar utbyggingen av Ringeriksbanen og signaleffekten av dette må ikke undervurderes. I tillegg har Fylkesordfører i Agder ytret ønske om å overføre bygging av Grenlandsbanen fra NTP over i Nye Veiers portefølje.
Nye Veier har i de siste fem årene vist at man kan få mer vei for pengene. Som byggherre har de vært fremoverlent i forhold til både digitalisering, anskaffelser, klima og behovet for å opprette en god bransjedialog. Samferdselsminister Knut Hareide sier til Bygg.no at ideen dukket opp tidlig i desember under innspurten av arbeidet med NTP. Delta Jernbane undrer seg om dette kom som «julekvelden på kjærringa».
Bane NOR har opparbeidet seg kompetanse gjennom generasjoner og er i stadig fornyelse og forbedring.
Delta Jernbane er usikker på om Nye Veier er bedre enn Bane NOR til å bygge ny infrastruktur for togtransport. Det synes som om dette er et impulsivt forslag som ikke er utredet skikkelig. Vi følger saken videre med argusøyne.