I pressen den senere tid, har det blitt fremsatt påstander om at Jernbanedirektoratet åpner for at operatører som skal konkurrere om trafikkpakkene på Østlandet, med oppstart henholdsvis 2022 og 2024, får mange friheter, blant annet til selv å velge om de vil kjøre med eller uten ombordpersonale. Medfører dette riktighet? Hvis ja, vet man jo at anbudsvinner er synonymt med lavest anbud, ikke best kvalitet. Ergo vil den som legger inn lavest anbud, kalkulere med å kjøre uten ombordpersonale. I togene i dag, har ombordpersonale mange gjøremål i tillegg til det å selge billetter. Det er jevnlige tilsynsrunder, hvor alt fra brannfare til mistenkelige objekter lokaliseres. Ombordpersonalet er med på å skape en trygg og sikker reise for alle. Barnevogner og rullestolbrukere hjelpes på og av toget, da det ofte er gap og høydeforskjell mellom tog og plattform. Under evakuering er ombordansvarlig skadestedsleder til nødetatene ankommer skadestedet. Hvordan er disse tingene tenkt løst i tog som kjører uten ombordpersonale? Vil man rett og slett ikke kunne ta med seg rullestolbrukere i fremtiden? Ombordpersonale i togene får alltid høy score i kundeundersøkelser. Vi bistår med informasjon, service og tilsyn, ro og orden, sikkerhet ved av- og påstigning, i tillegg til å være en ekstra sikkerhetsbarriere mot å kjøre på stopp (rødt lys) ved avgang fra stasjonene. Vil Jernbanedirektoratet kaste alt dette ut av vinduet for å spare noen kroner?
Tog uten ombordpersonale. Åpent brev til Jernbanedirektoratet